Het collectief…..

Vandaag was AKC uit Almelo te gast in een zonnig Rottefalle. Wêz Handich/DOW verloor de uitwedstrijd in Almelo met 22-17. Er leken vandaag zeker kansen te liggen om het gat met de degradatiestreep te vergroten. Het beloofde een spannende wedstrijd te worden. Het publiek was vandaag dan ook in grote getale aanwezig op it Hagehiem.

Na een positieve voorbespreking van trainer/coach Ljibbe Kuipers (waarin zijn 4-jarige dochter had voorspelt dat we vandaag de punten in eigen huis zouden houden), startte de Ferwerda-formatie met een gedegen warming-up. Om 14.30 werd het startsignaal gegeven door scheidsrechter Moes.

Ondanks de goede voorbereiding startte het eerste aanvalsvak slordig. De eerste minuten liep de Ferwerda-formatie aan tegen een 0-3 achterstand. Het was Anna de Vries die haar team via een vrije bal mee op sleeptouw nam. De aanvoerster was uitermate belangrijk vandaag. De stand werd teruggebracht naar 3-1. De felheid en het vertrouwen groeide bij de thuisploeg. Via prachtige combinaties van de gebroeders Zuiderveld weet WH/DOW uit te lopen naar 6-4. De stand blijft echter gelijk opgaan. De laatste minuten van de eerste helft wordt er via een afstander van Pieter Veenstra en een kleine kans van Fardau van der Wal toch twee doelpunten uitgelopen. Pieter Veenstra, vandaag gestart in de basis vanwege de blessure van Jan Zeinstra, speelde een puike pot. Zowel verdedigend als aanvallend was hij zeer belangrijk voor de Rottefalsters. Het rustsignaal klonk op een stand van 12-10.

De wedstrijd was nog niet gespeeld en er klonken motiverende woorden tijdens de rust. Waar de concentratie in voorgaande wedstrijden nogal fluctueerde, bleef de thuisploeg vandaag een groot deel van de wedstrijd scherp. Na de rust loopt de thuisploeg uit naar een voorsprong van 17-13, mede dankzij uitstekend rebound-werk van Hillebrand Wiersma en voorverdedigende kracht van Aline de Boer. De scherpte bij Rottefalsters leek het laatste kwartier even te verdwijnen en AKC kwam terug tot 22-16. De ploeg uit Almelo scoorde in de laatste fase van de wedstrijd vooral uit strafworpen, daar waar de scheidsrechter duels behoorlijk tolereerde. De Ferwerda-formatie bleef mee scoren. Teun Zuiderveld zette er vandaag 8 op zijn naam. Via een afstandschot van Tsjikke Zijlstra werd het 24-17 en kon de wedstrijd worden uitgespeeld. Na een rommelige eindfase eindigt de stand gelijk aan de temperaturen van vandaag: 25-21.

Een trots team met een trotse coach. Het was vandaag absoluut een wedstrijd van het collectief. Alle spelers van het tweede worden bedankt voor het plaatsnemen op de reservebank!

De komende twee weekenden staan er geen wedstrijden op het programma. Op 13 mei reist de Ferwerda-formatie af naar Rijswijk.