Het zaalseizoen start zwaar voor het vierde

Na een goede afsluiting op het veld werd het tijd om de pijlen naar de zaal te richten. Het veldseizoen werd afgesloten met herfst kampioenschap, wat een extra motivatie gaf om te beginnen. Maar nog voordat het zaalseizoen van start kon gaan, kwam er slecht nieuws uit Bergum. De sporthal is door uitslaande brand volledig verloren. Dankzij goed speurwerk van alle betrokken binnen de vereniging werd snel een oplossing gevonden, zodat iedereen zich alsnog kon voorbereiden op het zaalseizoen. Onze complimenten voor allen die deze oplossingen zo snel hebben geregeld!!

Nog een kleine wijziging ten opzichte van afgelopen seizoenen is dat er maar 1x in de week getraind kan worden i.p.v. twee. Hierdoor werd de eerste training ook extra pittig; alle oefeningen die normaal verdeeld kunnen worden zaten nu in 1 training. Ondanks dat de training op zaterdag nog in de benen zat, was deze zondag ineens verdwenen. Een heerlijk gevoel!

Om te kunnen meten hoe het zaalseizoen gaat beginnen werd buurtgenoot Olympia uit Twijzel uitgenodigd voor een oefenwedstrijd. Na een heerlijk gebakje, een hele snelle warming-up en flink bij te hebben gekletst kon de wedstrijd van start gaan. Een leuke wedstrijd en werd afgesloten met een positief resultaat voor DOW/WH 4.

Een week later stond de uitwedstrijd tegen V&V 2 op het programma. Een tegenstander waar rekening mee gehouden moet worden. Uitkomende in de tweede klasse, maar heeft het daar toch wel moeilijk mee. Daar kunnen de spelers van DOW/WH 2 zich wel in herkennen, afgelopen veldseizoen kon handhaving in de tweede klasse net niet afgedwongen worden. Ondanks een gelijk opgaande eerste helft, kon nog net voor rust een gat van 3 worden geslagen. Dit had V&V de das om gedaan gaf de tweede helft de wedstrijd uit handen. Met een ruime zege op zak, kon er gekeken en genoten worden van het PKKT toernooi.

Met deze goede en positieve resultaten uit de oefenwedstrijden kon er met vol vertrouwen aan de competitie begonnen worden. De eerste tegenstander die op het programma stond, zijn de Vitessenaren uit Beilen. Ondanks de vorige ontmoeting in winst voor DOW/WH eindigde, werd er nog op gehamerd dat er beter gespeeld moest worden dan toen. Op de sportvelden in Beilen kende de gasten een lange slechte periode en dit moest vandaag voorkomen worden.

Zo gezegd, zo geprobeerd. De basis opstelling werd een klein beetje gewijzigd waardoor het een lang gezocht moest worden naar een opening. Vitesse had goed hun huiswerk gedaan en wisten veel druk op de gasten te zetten. Van grote afstanden werden pogingen gedaan om de korf te vinden, welke na diverse pogingen uiteindelijk zorgden voor een 0-2 stand. Ook na de vakwissel bleef Vitesse veel druk houden, waardoor de gasten het zwaar hadden. Ondanks de druk kon wel het baltempo hoog blijven en werden er lange aanvallen neergezet. Niet alleen de Friezen wisten te scoren via afstandsschoten, ook de Drentenaren troffen van grote afstand doel.

Zo kon er gerust worden met een stand van 4-7. De eerste helft was niet van hoogstaand niveau, maar de spanning was wel voelbaar. In de kleedkamers van de gasten moest er dan ook flink uitgepuft worden. Om de hele wedstrijd vol te kunnen houden, moest er slimmer gespeeld worden. Ook moest er tactisch wat aangepast worden. Sipke van Dijk werd binnen de lijnen gebracht door Vincent, zodat hij later in het andere vak weer binnen de lijnen kon komen.

Met deze kennis op zak werd de kleedkamer verlaten, nog een laatste slokje water en dan weer opzoek naar de tegenstander. De jonge maar goed fluitende scheidsrechter gaf het start signaal voor de tweede helft. De net ingebrachte Sipke van Dijk, die de dag ervoor al ervaring had met een invalbeurt, gaf direct kleur aan de wedstrijd. Al bij het eerste balcontact zorgde hij direct voor gevaar dit zette iedereen op scherp. Het was dan ook de heer Van Dijk die de score in de tweede helft opende. Dit gaf Vincent de mogelijkheid om in het andere vak ingewisseld te worden.

Dat deze tactische wissel goed uitpakte, bleek wel. Daar waar het in de eerste helft stroef ging in beide vakken, zo gesmeerd ging het nu. Binnen een aantal balcontacten wist iedereen zijn of haar plek en zo vielen er in een mum van tijd diverse doelpunten voor de gasten. Zo kon er in redelijke korte tijd uitgelopen worden naar 8-14. De wedstrijd was wel gespeeld, maar Vitesse gaf de moed niet op! Het tempo bleef hoog, er was zeker geen sprake van rustig uitspelen. Wel was duidelijk dat deze voorsprong niet meer uit handen gegeven mocht worden.

Dankzij een rommelige fase van de gasten kon Vitesse een kleine aansluiting vinden. Ze kwamen tot een verschil van 4 doelpunten, stand 11-15. Waarschijnlijk was dit de laatste puf van de thuisploeg, ze wisten hierna niet meer te scoren. Het waren wederom de wissels aan de Friese zijde die de wedstrijd bepaalden, zo wisten Vincent en Sipke de eindstand uiteindelijk te bepalen op 11-20. Het laatste doelpunt is wel de meest bijzondere van de gehele wedstrijd. Man of the match Sipke wist een strafworp middels een “hakje “ te verzilveren! Direct na het toekennen van het doelpunt liepen er spelers naar de scheidsrechter om potent op deze wijze van scoren aan te vragen. Alle aanvragen werden afgewezen, waardoor het doelpunt alsnog toegekend werd.

Mocht u nu nieuwsgierig zijn geworden hoe deze strafworp genomen is, wij kunnen u mededelen dat deze niet te vinden is op de sociale media en/of YouTube. Deze variant is alleen live te bewonderen! Gelukkig hoeft u niet lang te wachten, de eerst volgende mogelijkheid is zondag 19 november rond de klok van 12:00 uur. Er zal dan aangetreden worden tegen concurrent OKO/BIES uit Opende. De vorige ontmoeting eindigde in 1 verschil in het voordeel van DOW/WH. De Groningers willen dit rechtzetten en de Friezen hebben hun voorsprong te verdedigen, oftewel het beloofd een spannende wedstrijd te worden!!!