Wêz Handich/DOW 1 pakt twee punten in enerverende derby

Zondag 16 november 2014 stond één van de meest beladen wedstijden van deze zaalcompetitie op het programma. De Pein 1 tegen Wêz Handich/DOW 1. De drie punten die vorig jaar hadden kunnen helpen om Wêz Handich/DOW te laten promoveren werden toen onnodig verloren tegen deze opponent. De Pein blijft voor Wêz Handich/DOW per definitie een lastige tegenstander. De tribunes waren deze middag ondanks (of misschien wel dankzij) het druilerige goed gevuld bij aanvang van de derby. Om klokslag 14:00 uur klonk het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Van der Lei voor het begin van de wedstrijd.

De Pein startte met een verassende opstelling en wist al gauw te scoren. Direct na het doelpunt paste de Pein twee wissels toe om de blauwhemden te verrassen. Echter, de wissels waren nog maar nauwelijks doorgevoerd of het stond al weer gelijk: 1-1. Via Alle Harm de Jong en Myrthe Heres wist de Rottevalle/Oostermeer-combinatie uit te lopen naar een 1-3 voorsprong. Naarmate de tijd verstreek wisten de blauwhemden een kleine marge van één à twee doelpunten op te bouwen en vast te houden. Tot tien minuten voor de rust. Nu wist Pieterroel Bouwmeester met twee doelpunten de marge te vergroten naar vier tot 7-11. De Pein klampte echter weer aan door kort voor rust, met een sterke reeks, terug te komen tot 12-13.

In de pauze werd ons duidelijk gemaakt door coach Evert Bron, dat we de tweede helft geconcentreerder en slimmer moesten aanvallen en scherper moesten verdedigen. Na de tactische en technische tips ging de tweede helft van start.

De tweede helft werd sterk begonnen door Wêz Handich/DOW en dat resulteerde meteen in twee doelpunten: 12-15. Dit keer wisten de blauwhemden de marge wél vast te houden. Sterker nog: doordat zij de tweede helft wel de rust in het spel behielden, wist de Rottevalle/Oostermeer-combinatie de voorsprong te vergroten. Met nog tien minuten te spelen tekenden achtereenvolgens de dames Myrthe Heres met een vrije bal en Renske Jansma met een fraaie doorloopbal voor respectievelijk de 18-22 en 18-23. Nu was het een kwestie van de wedstrijd uitspelen en De Pein niet meer dichterbij te laten komen. Er werd over en weer nog een aantal keer gescoord, maar spannend zou het de laatste tien minuten niet meer worden. Een terechte eindstand van 21-26 prijkte op het scorebord.

Na de overwinning van vorige week hebben de blauwhemden nu ook deze belangrijke derby gewonnen. Zaterdag 22 november zal Wêz Handich/DOW het in Emmen opnemen tegen EKC 2000. In Emmen hoopt de selectie de goede reeks een vervolg te geven en opnieuw de beide punten binnen te slepen. Komt allen kijken, want steun van onze trouwe supporters is altijd welkom.